4 اسفند

7 شاخص برای طراحی آزمایشگاه ها و کارگاه های ایمن

در این مقاله شاخص هایی برای طراحی آزمایشگاه ها و کارگاه های ایمن معرفی می شوند که کمک می کند تا با رعایت آن ها به سطح بالایی از ایمنی دست یافت. تصور کنید که پروژه ای به شما داده شده است تا برای طراحی آزمایشگاه ها و کارگاه های آن اقدام کنید. به چه میزان نسبت به شاخص های طراحی آزمایشگاه و کارگاه ایمن آگاه هستید؟ 7 شاخص ذکر شده در این مقاله این کمک را به شما می کند.

آزمایشگاه­ ها و کارگاه ­های دانشگاه ها یکی از ارکان مهم و حیاتی در امر پژوهش آموزش عالی محسوب می­گردد و پرداختن به ارتقاء ایمنی تجهیزات و نیروی انسانی در محیط ­های مذکور یکی از ضرورت­های اساسی به­ شمار می­ رود. افزایش سطح دانش ایمنی افراد به­منظور رعایت همه جانبه اصول ایمنی در آزمایشگاه­ها و کارگاه­ها و پیشگیری از وقوع حوادث و افزایش آمادگی در برابر بحران­ های احتمالی از اولویت­ های مهم است که این امر در حوزه آزمایشگاه ­ها و کارگاه­ های آموزشی و پژوهشی می­ تواند موجب کاهش حوادث و جلوگیری از بروز بحران ­ها گردد.

با واکاوی و تحلیل مستندات علمی در حوزه ایمنی آزمایشگاه ها و کارگاه ها، از طریق خلاصه سازی داده های کیفی موجود (فراتحلیل) اقدام به استخراج مدل مفهومی و پس از آن چک لیست ارزبابی براساس هفت شاخص اساسی نموده است.  این شاخص ها عبارتند از: 1) طراحی و ساخت؛ 2) ایمنی حریق و اطفاء حریق؛ 3) حفاظت فردی؛ 4) کنترل خطر و نصب هشدار؛ 5) مواد شیمیائی و سیلندرها؛  6) مدیریت حادثه و 7) آموزش ایمنی.

نشر مطلب با ذکر منبع بلامانع است.

*همکاران: مهندس محسن علوی فرد – زهرا هداوند

 

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.